Thursday, May 8, 2008

Hari yang menyedih kan....


Hari ni merupakan hari yang agak menyedihkan..yelah di awal pagi lagi aku terpaksa membungkus satu lagi body...kalau awal awal pagi dah kena bungkus mayat ni..sure sepanjang hari tu aku akan muram sikit...ye lah aku memang terlalu biasa membungkus body ini.. terlalu sangat biasa,tapi aku cukup sedih kalau body yang aku bungkus tu sebelum ni boleh bergelak tawa dengan aku tetiba...aku lak yang kena bungkus body dia...sadis sangat...Bercakap pasal orang dah meninggal ni aku teringat satu kejadian yang aku tengok dengan mata kepala aku sendiri..mcm citer kat tv tu..kalau dalam tv kita selalu tengok drama drama yang menyayat hati..rupanya aku pun tak terlepas tengok citer mcm secara real...mana tak nya..aku tak tahu ape salah uncle sorang ni masa zaman dia sihat dulu,zaman kegemilangan dia..sampai bila dia sakit takde sorang pun sedara yang datang tengok dia...apa yang aku tahu dia kaya dulu...kaya dengan wang ringgit...tapi aku tak tahu mana pergi sume duit duit dia...dia ada ketumbuhan yang besar dekat leher sebelah kiri..rupa ketumbuhan tu macam bunga kobis yang buruk lagi busuk...hari hari aku tengok dia...dan dia hari hari panggil nama anak dia..dekat sebulan aku tengok dia..dia ok jer... ketumbuhan tu pun tak lah busuk sangat..tapi seminggu terakhir sebelum dia meninggal..aku nampak begitu terseksa..gasping nya menjadi jadi..macam orang yang nak habis umo..tapi keadaan yang sebegitu berlanjutan sampai seminggu...bertapa terseksa nya dia...dan apa yang paling menyedihkan aku..saat saat malaikat maut datang menjemput nya...berpuluh puluh ekor ulat keluar dari ketumbuhan nya dan berpuluh puluh ekor lalat datang menghurunginya,ape yang menjadi tanda tanya dari mana datangnya ulat dan lalat itu..sedangkan dia ditempatkan di bilik penghawa dingin yang bertutup rapat..tak mungkin ada serangga seperti itu..nauzubillah..menitis air mata aku...untuk pertama kalinya aku menitis kan air mata untuk mayat yang bukan dari bangsa ku dan agama ku...bertapa insafnya aku terhadap kebesaran illahi..ape yang aku dengar dari anak nya..dia banyak dosa pada isteri dan keluarganya..aku ada gambar body ni..tapi aku tak tergamak nak kongsi dengan korang sume..kerana ia terlalu daif dan aku masih menghormati mayat si mati...pagi tadi dibilik yang sama dan di katil yang sama seorang lagi hamba ALLAH pergi menghadapnya...dan aku juga yang membungkus mayatnya...aku tak tahu bila dan sape pulak yang akan membungkus mayat ku nanti...semoga mereka mereka yang pernah merasa bungkusan tangan ku di tempatkan di tempat yang paling tinggi di sisi ALLAH...

Sebenarnya kita tak berhak menghukum sesape pun di dunia ni..kerana kita hanyalah manusia biasa..dan tuhan tak akan tunggu sampai hari pembalasan untuk menghukum sesorang hambanya...

3 comments:

Anonymous said...

Sedih mengakhiri kehidupan sebegitu..satu masa nanti kita juga akan dibungkus begitu..tapi hendaknya jasad kita yg dibungkus itu diiringi doa2 insan yg menyayangi kita dan pastinya diterima di sisi ALLAH.

Anonymous said...

Salam Cahaya,
Nak tau sket, awk ni keje ape eh? Keje kat bilik mayat ke?

Fizza said...

bukan bilik mayat rizal tapi seangkatan dengan nya lah...kalau diberi peluang dan pilihan keja kat bilik mayat n forensik pilihan utama saya....